Statutul A.I.C.G.
STATUTUL
ASOCIAŢIEI INIȚIATIVA CIVICĂ GIURGIU
Aprobat de Judecătoria Giurgiu
-Varianta Publică-
Subsemnații,
- PIROI DORU-TIBERIU,
- DRAGOMIR NICOLAE,
- RĂUȚĂ ION-NICU,
în conformitate cu prevederile Codului civil român și cele ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, în calitate de membri fondatori, denumiți în continuare ASOCIAȚI, am hotărât constituirea unei asociații având următorul
STATUT
Capitolul 1
Denumirea, natura juridică, sediul și durata Asociației
Art. 1
Se constituie, prin actul de voință al fondatorilor, o ”Asociație”, ca organizație non-guvernamentală, civică, independentă, și ca persoană juridică română de drept privat, conform O.G. nr. 26/2000 și Codului Civil român.
Art. 2
Denumirea Asociației este ASOCIAȚIA INIȚIATIVA CIVICĂ GIURGIU, (denumită în continuare „Asociația”), fiind rezervată până la data de 25.08.2025 conform Dovezii privind disponibilitatea denumirii nr. 10172/25.02.2025 eliberată de Ministerul Justiției. Denumirea Asociației va fi înscrisă în toate documentele și actele emise de aceasta, la care se adaugă adresa sediului, numărul de înregistrare în Registrul Național al Asociațiilor și Fundațiilor și, dacă este cazul, contul bancar și codul fiscal.
Asociația se va putea identifica și cu acronimul „A.I.C.G.”.
Art. 3
Asociația își are sediul social în municipiul Giurgiu, str. Tudor Vladimirescu, nr.47A, Camera 1, județul Giurgiu.
Asociația își poate deschide sedii secundare sau sucursale și poate constitui filiale teritoriale, în condițiile legii.
Asociația se poate afilia la federații sau confederații din țară sau străinătate și poate înființa sau participa la înființarea altor organizații neguvernamentale potrivit scopurilor sale.
Art. 4
Durata de funcționare a Asociației este nedeterminată, începând cu data înregistrării în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor și până la dizolvarea și lichidarea sa în condițiile prevăzute de lege și de prezentul Statut.
Capitolul 2
Scopul Asociației
Art. 5
Asociația este o entitate juridică asociativă care își afirmă un rolul în societate, ca persoană juridică – cetățean, ce militează pentru apărarea și păstrarea Statului de drept, a drepturilor și libertăților individuale, așa cum sunt ele prevăzute în Constituția României și tratatele internaționale la care România este parte.
Asociația va depune eforturi pentru afirmarea fără drept de interpretări și îngrădiri a oricărui drept fundamental al omului, fiind în opoziție civică față de orice fel de totalitarism și dictatură de orice fel și tip, precum și față de orice tentativă sau acțiune care restrânge drepturile și libertățile individuale garantate ale omului sau interesul și binele ființei umane, în favoarea interesului unic al societății civice;
Scopul Asociației este acela de a implica activ în problemele cetățenilor, atât la nivel local, cât și la nivel național prin identificarea problemelor existente și viitoare ale comunităților și elaborarea de proiecte și purtarea de discuții și interplelări ale factorilor decidenți în rezolvarea acestora.
Activitățile Asociației
Art. 6
În considerația acestui scop, Asociația va desfășura urmatoarele activități:
- Să monitorizeze proiectele de orice tip propuse spre aprobare de autoritățile locale și naționale;
- Să intermedieze relația dintre cetățeni și autorități;
- Să reprezinte interesele de grup în societate;
- Să organizeze consultări cu membri comunităților în vederea stabilirii oprtunității implementării proiectelor inițiate de autoritățile locale și naționale și în urma acestor consultări să propună amendamente și modificări ale proiectelor pentru a fi în concordanță cu legislația în vigoare și cu propunerile venite din partea societății civice;
- Să încurajeze actiunile de voluntariat pentru cetățeni în comunitățile din care fac parte;
- Derularea de activitati care se implice cetățenii în proiectele civice, de cultura si arta, democratie si drepturile omului, cooperare si respect reciproc;
- Derularea de activitati care să determine cetățenii să participe activ la viata civică a comunităților din care fac parte prin acțiuni de voluntariat, servicii comunitare;
- Colaborarea cu alte organizatii nonguvernamentale sau guvernamentale, prin implementarea in comun de proiecte specifice pentru fiecare comunitate în parte;
- Implementarea de proiecte cu caracter social;
- Elaborarea, monitorizarea și punerea în practică a mecanismelor legale, din punct de vedere juridico-socio-politic, care să ducă la eliminarea abuzului de putere administrativă;
- Reprezentarea socio-culturală și civică a tuturor celor care, temporar, nu au posibilitatea să o facă în mod direct, din motive independente de voința lor;
- Derularea de campanii pentru promovarea unor bune practici legislative și jurisprudențiale și propune proiecte de acte normative atât local, cât și regional sau național;
- Să organizeze seminare, mese rotunde, conferințe, expoziții și alte asemenea acțiuni la nivel local, național și internațional, inclusiv în colaborare/parteneriat cu alte instituții publice și private din țară;
- Să elaboreze materiale de promovare sau informative a cetățenilor, cu finanțare din surse proprii sau din fonduri publice, naționale sau europene/internaționale;
- Să acorde consultanță și asistență, oricui este interesat, în domenii ce au legătură cu scopul, acțiunile și obiectivele Asociației;
- Să acorde ajutoare financiar-materiale celor care au nevoie urgentă de ajutor și cazurilor sociale speciale, din disponibilitățile financiare proprii, atrase sau din fonduri publice;
- Să emită comunicate către public și să țină conferințe de presă referitoare la poziția Asociației cu privire la problemele aflate pe agenda publică locală, precum și la inițiative, proiecte, acte normative, discursuri, declarații etc. cu incidență în aria de preocupare a Asociației;
- Să inițieze și să participe la parteneriate cu instituții de învățământ de orice grad, organizații profesionale, structuri ale societății civile, precum și cu alți parteneri interesați de activitățile din sfera de preocupare a asociației;
- Asociația își va putea va putea plasa disponibilitățile în proprietăți imobiliare, depozite bancare, titluri de stat sau alte titluri de valoare, în condițiile legii și în interesul programelor pe care le desfășoară în realizarea scopurilor și obiectivelor Asociației;
- Asociația va putea înființa societăți comerciale, în condițiile legii și va putea dobândi, prin orice mijloc acceptat de lege, acțiuni sau părți sociale la societăți comerciale.
Art. 7
În vederea realizării obiectivelor sale, Asociația va iniția și desfășura orice alte activități pe care Adunarea Generală le consideră necesare.
Capitolul 3
Patrimoniul Asociației
Art. 8
La data constituirii patrimoniul inițial al Asociației este de 3.000 lei (treimiilei), fiind compus exclusiv din aportul în numerar al fondatorilor săi, după cum urmează:
- – Piroi Doru Tiberiu va contribui cu un aport în numerar în valoare de 1.000 de lei;
- – Dragomir Nicolae va contribui cu un aport în numerar în valoare de 1.000 de lei;
- – Răuță Ion-Nicu va contribui cu un aport în numerar în valoare de 1.000 de lei.
Patrimoniul Asociației se va completa ulterior cu bunuri mobile și imobile, mijloace bănești, titluri de valoare, drepturi de autor sau alte drepturi de proprietate intelectuală, donații, legate, subvenții, sponsorizări, finanțări publice sau private, în acord cu Statutul Asociației, cu alte fonduri primite de la persoane fizice sau juridice din țară sau străinătate, precum și cu alte resurse financiare prevăzute de lege.
Donațiile sau legatele pot consta în sume de bani, bunuri, drepturi de autor, acțiuni, titluri de valoare sau altele asemenea. Donațiile și legatele vor fi înscrise în Registrul de Donații al Asociației Disponibil În Format Electronic Tuturor Membrilor Asociației. Donațiile pot fi cu sarcină sau condiționate de realizarea unui scop numai dacă sarcina sau condiționarea sunt în concordanță cu scopul general și cu activitatea asociației.
Asociația poate refuza orice donație sau legat oferite în termeni inacceptabili sau care contravin prevederilor prezentului Statut.
Orice tranzacție bancară va respecta prevederile legislației prevenirii și combaterii spălării banilor. De proveniența licită a sumelor virate în contul Asociației va fi responsabil în mod exclusiv donatorul, sponsorul sau plătitorul.
Art. 9
Veniturile Asociației pot proveni din:
- taxele de înscriere și cotizațiile membrilor Asociației, stabilite de Adunarea Generală, la propunerea Consiliului Director;
- donații ale membrilor Asociației sau ale terților, persoane fizice sau juridice din țară și străinătate;
- sponsorizări și finanțări publice sau private, pe obiective specifice;
- venituri realizate din activitățile economice directe efectuate de Asociație, conform art. 46 lit. d) din O.G. nr. 26/2000;
- dividende plătite de societățile la care Asociația este acționar sau asociat, conform art. 47 din O.G. nr. 26/2000;
- venituri din redirecționarea de către membri sau de către terți a unei cote din impozitul pe profit sau pe venit, în condițiile legislației fiscale;
- alte venituri realizate în conformitate cu prevederile legale și statutare.
Art. 10
Asociația poate deschide cont la orice bancă din Romania sau străinătate cu respectarea legislației în vigoare.
Dreptul de semnătură în bancă îi aparține Președintelui Asociației, care îl poate delega unui Vicepreședinte sau Secretarului General al Asociației.
Capitolul 4
Membrii Asociației. Drepturi și obligații
Art. 11
Asociația este compusă din:
- Membri asociați;
- Membri de onoare (cu drept de vot consultativ);
- Membri (cu drept de vot consultativ);
- Colaboratori voluntari;
- Personal angajat, potrivit Legislației muncii;
Poate fi membru al asociației, orice persoana fizică sau juridică cu capacitate deplină de exercitiu și care manifestă interes în realizarea scopului asociației.
Poate deveni membru al Asociației orice persoană care depune o adeziune scrisă în acest sens. Calitatea de membru se dobândește prin aprobarea adeziunii de către Consiliul Director.
Calitatea de membru de onoare se atribuie de către Consiliul Director persoanelor care și-au adus o contribuție importantă la desfășurarea activității Asociației sau care au avut o activitate deosebită în domeniile de interes ale Asociației.
Excluderea unui membru se face de către Consiliul Director, la propunerea a cel puțin doi membri ai Asociației.
Art. 12
Membrii fondatori sunt semnatarii prezentului Statut. Ei fac parte de drept din Adunarea Generală.
Calitatea de membru fondator nu poate fi cedată prin acte juridice între vii și nu poate fi retrasă, cu excepția cazurilor de excludere pentru culpă gravă.
Art. 13
Membrii fondatori fac parte de drept din Consiliul Membrilor Fondatori, al cărui aviz prealabil favorabil este obligatoriu pentru modificarea Statutului sau pentru desființarea Asociației. Opoziția unei treimi din numărul total de membri fondatori la modificarea Statutului sau la desființarea Asociației determină de plin drept abandonarea propunerii de modificare sau de desființare.
Art. 14
În primii patru ani de la înființare, membrii Consiliului Director, inclusiv Președintele și Vicepreședinții, vor fi persoanele desemnate în acest sens prin prezentul Statut, dintre membrii fondatori.
Art. 15
După expirarea primilor patru ani de la înființare, Adunarea Generală va organiza, anual, alegeri pentru desemnarea unui nou Consiliu Director.
Art. 16
Membrii fondatori pot candida pentru calitatea de membru al Consiliului Director, inclusiv pentru funcția de Președinte, și pot fi numiți și în alte poziții executive și de reprezentare în cadrul Asociației (Vicepreședinți, Director Executiv, Secretar General, Directori de departamente).
Art. 17
Poate avea calitatea de membru asociat orice persoană fizică, fără deosebire de naționalitate, sex, rasă, ideologie sau orientare politică, care îndeplinește cumulativ condițiile de mai jos și care a fost admis prin decizia Consiliului Director, în condițiile prezentului Statut.
Art. 18
Membrii asociați sunt persoanele fizice care, ulterior înființării Asociației, își exprimă acordul cu prezentul Statut, precum și cu regulamentele interioare ale Asociației, cu codul său deontologic și cu normele sale de procedură privind soluționarea disputelor prin mediere și arbitraj, şi își asumă obligația ca, prin propria activitate, să contribuie la realizarea scopului și obiectivelor Asociației și să sprijine îndeplinirea acestora.
Condițiile ce trebuiesc îndeplinite sunt cele prevăzute la art.19 din prezentul statut.
Prin cererea de adeziune și de dobândire a calității de membru asociat al Asociației, persoana fizică interesată va pune la dispoziția Consiliului Director informații referitoare la experiența profesională.
Art. 19
Pentru dobândirea calității de membru, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să fie expres de acord cu prevederile prezentului Statut, inclusiv cu obligațiile membrilor;
- să fie expres de acord să acționeze pentru realizarea scopului și obiectivelor Asociației și să sprijine aducerea lor la îndeplinire;
- să nu se afle în situații de incompatibilitate, adică nu fi fost condamnat definitiv pentru infracțiuni săvârșite cu intenție, să nu se afle în conflicte de interese cu Asociația și să nu exercite o funcție sau demnitate publică incompatibilă cu scopurile și obiectivele Asociației;
- să se bucure de o bună reputație personală și/sau profesională;
- să aibă preocupări ori să desfășoare activități în sfera de interes a Asociației;
- să nu fie membru în nici un partid politic,
- să completeze cererea de aderare, în forma adoptată de Consiliul Director;
- să prezinte orice alte documente sau referințe pe care organele de conducere ale Asociației le solicită.
Art. 20
Cererile de adeziune ale persoanelor care doresc să devină membrii se supun analizei și aprobării Consiliului Director, la datele stabilite de către acesta. Decizia Consiliului Director este definitivă, nu trebuie motivată și nu poate fi contestată.
Art. 21
Asociația va face public numărul membrilor săi.
Prin semnarea prezentului Statut membrii fondatori consimt la divulgarea numelui lor.
Prin semnarea și depunerea / transmiterea cererilor de adeziune la Asociație, viitorii membri asociați consimt la publicarea numelui lor.
Celelalte date cu caracter personal ale membrilor Asociației sunt confidențiale, cu excepția cazului în care aceștia sunt de acord cu divulgarea lor publică.
Art. 22
Membrii fondatori și membrii asociați au drepturi și obligații egale, cu excepția drepturilor prevăzute în prezentul Statut, care revin numai membrilor fondatori.
Art. 23
Consiliul Director poate acorda titlul de membru de onoare persoanelor fizice sau juridice care contribuie în mod considerabil și regulat, prin donații sau servicii specifice, la realizarea scopului și obiectivelor stabilite în prezentul statut.
Titlu de mebru de onoare va putea fi acordat de către Consiliul Director numai cu majoritatea absolută a voturilor sale.
Membrii de onoare pot participa la ședințele Adunării Generale, având un drept de vot consultativ.
Membrii de onoare nu plătesc cotizație.
Calitatea de membru de onoare va fi menționată în documentele publice ale asociației.
Art. 24
Membrii Asociației au următoarele drepturi:
- să propună realizarea de acțiuni, programe și proiecte conforme cu scopul și obiectivele Asociației;
- să participe la acțiunile organizate de Asociație și să inițieze acțiuni și proiecte în numele Asociației, dar numai cu aprobarea prealabilă a Consiliului Director;
- să fie numiți coordonatori de proiecte/programe sau Directori de departamente, de către Consiliul Director;
- să aleagă și să fie aleși în structurile de conducere ale Asociației, cu excepția celor prevăzute la art. 12-14 din prezentul Statut;
- să participe la Adunările Generale și la orice manifestare publică a Asociației;
- să se retragă din Asociație.
Art. 25
Membrii Asociației au următoarele obligații:
- să-și pună competența în slujba realizării scopurilor și obiectivelor Asociației;
- să aibă o atitudine morală și onestă în societate și în cadrul Asociației;
- să respecte prevederile Statutului, hotărârile organelor de conducere, regulamentelor interne, codul deontologic și normele de procedură privitoare la medierea și arbitrajul disputelor;
- să se abțină de la orice acțiuni care, prin natura lor, pot leza direct sau indirect scopurile sau interesele Asociației;
- să achite cotizația la zi.
Art. 26
Calitatea de membru încetează în următoarele situații:
- prin renunțare expresă, în baza unei notificări scrise adresată Consiliului Director al Asociației;
- prin aderare și înscriere într-un partid politic,
- ca urmare a imposibilității exercitării activității în cadrul Asociației pentru mai mult de 6 luni;
- prin excludere, pentru fapte grave contra Asociației sau contra celorlalți membri ai Asociației, în condițiile prevăzute de prezentul Statut;
- ca urmare a stării de incompatibilitate prevăzute în prezentul Statut, constatată prin decizie a Consiliului Director;
- prin neplata timp de 3 luni consecutive a cotizației lunare de membru,
- prin deces.
În cazul în care persoana căreia îi încetează calitatea de membru al Asociației este în același timp și membru al Consiliului Director, organele abilitate vor convoca Adunarea Generală în vederea alegerii unui nou membru al Consiliului Director.
Art. 27
Excluderea membrilor fondatori se decide de Adunarea generală, cu votul a cel puțin 2/3 din numărul total al membrilor asociați, dar numai după un aviz favorabil al Consiliului Membrilor Fondatori.
Excluderea membrilor asociați se decide de Consiliului Director, cu majoritatea absolută a membrilor Consiliului.
Excluderea se pronunță, în special, în următoarele cazuri:
- fapte grave, cauzatoare de prejudicii morale sau materiale în dauna Asociației;
- încălcarea gravă și repetată a normelor regulamentelor interne și/sau ale codului deontologic al Asociației;
- defăimarea Asociației și/sau propaganda negativă contra Asociației;
- adeziunea la organizații publice sau non-guvernamentale cu scopuri și obiective contrare celor ale Asociației.
Art. 28
Calitatea de membru al Asociației nu este transmisibilă.
Capitolul 5
Organele Asociației
A. ADUNAREA GENERALĂ
Art. 29
Organul de conducere al Asociației este Adunarea Generală a Asociaților, compusă din toți membrii asociați ai asociației.
Art. 30
Cu excepția situației prevăzute de art. 12-14 din prezentul Statut, calitatea de membru asociat conferă drepturi egale în legătură cu Adunarea Generală, atât sub raportul informării adecvate și prompte, în vederea exercitării unui vot în cunoștință de cauză, cât și sub raportul egalității votului propriu-zis, care privește persoana asociatului, iar nu contribuția financiară a acestuia la patrimoniul și activitățile Asociației.
Membri asociați au dreptul să ceară consemnarea în prescurtare a motivației votului propriu sau, după caz, a obiecțiilor față de procedura de convocare sau de vot în Adunarea generală.
Au drept de vot în Adunarea Generală numai acei membri ai Asociației care sunt la zi cu plata cotizațiilor.
Art. 31
Adunarea Generală se reunește anual, cel mai târziu în luna aprilie a anului viitor, precum și ori de câte ori este necesar, în timpul anului.
Adunarea Generală ordinară deliberează și decide asupra situației financiare a Asociației, asupra bugetelor de venituri și cheltuieli, bilanțului contabil, asupra rapoartelor de gestiune ale Consiliului Director, asupra propunerilor de revocare sau de numire în funcție a membrilor Consiliului Director (cu excepția situației de la art. 14-15 din prezentul Statut), a auditorilor și a cenzorilor, asupra planului anual de acțiuni, a proiectelor și a obiectivelor multianuale ale Asociației, precum și asupra codului deontologic și a regulamentelor interne ale Asociației.
Adunarea Generală deliberează și decide asupra oricărei alte probleme care nu suferă amânare, dat fiind caracterul său excepțional și intempestiv, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 14-15 din prezentul Statut.
Convocarea Adunării Generale se efectuează prin decizie a Consiliului Director luată la inițiativa Președintelui, a unei treimi din numărul membrilor Consiliului Director sau a unui sfert din numărul membrilor asociați.
Adunarea Generală nu se va putea ține mai devreme de 10 zile de la comunicarea convocării, prin poștă electronică sau orice alt mijloc de comunicare care permite certificarea trimiterii și primirii convocării.
Art. 32
Adunarea Generală este valabil constituită în prezența a cel puțin 50% din numărul membrilor fondatori și a cel puțin 50% din numărul membrilor asociați care sunt la zi cu plata cotizațiilor. La a doua convocare, care nu va fi mai devreme de 7 zile de la data primei convocări, procentele anterior menționate, necesare asigurării cvorumului, se reduc la jumătate în privința ambelor categorii de membri.
Hotărârile Adunării Generale se iau cu votul majorității celor prezenți, exceptând situațiile prevăzute la art. 13 din prezentul Statut.
Art. 33
Membrii asociați vor da mandat expres și special pentru exercițiul dreptului de vot, dar numai unuia dintre ceilalți membri asociați. Un membru asociat nu va putea primi mai mult de trei procuri.
Art. 34
Votul se exercită, de regulă, în prezența fizică a membrilor, dar și în scris sau prin mijloace de comunicare instantanee la distanță, în condițiile descrise în convocatorul fiecăreia dintre Adunări. Astfel, în acord cu prevederile art. 21 alin. (5) din O.G. nr. 26/2000, Adunarea Generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă la distanță.
Art. 35
Lucrările Adunării Generale sunt conduse de Președintele Asociației, iar în lipsa acestuia, de un membru al Consiliului Director.
Art. 36
Hotărârile Adunării Generale se consemnează într-un proces verbal al ședinței ce poate fi consultat la sediul Asociației. De asemenea, aceste hotărâri, precum și rezumatul dezbaterilor, se vor publica pe platforma online a Asociației(dacă există), prin grija Secretarului General.
Art. 37
Adunarea Generală poate decide afilierea Asociației la o rețea, federație sau confederație națională, europeană sau internațională.
B. CONSILIUL DIRECTOR
Art. 38
Consiliul Director este organul de conducere curentă a Asociației, care pune în practică hotărârile și planurile stabilite de Adunarea Generală.
Art. 39
În primii patru ani de activitate, Consiliul Director este format din membrii fondatori identificați la art. 40, aceștia având un mandat de 4 ani, cu posibilitatea realegerii pentru un nou mandat în condițiile alin. (2).
Ulterior primului mandat, numărul membrilor Consiliului Director va fi stabilit de Adunarea Generală, iar mandatele de membru în Consiliul Director vor fi reduse la doi ani.
Membrii Consiliului Director ales ulterior mandatului originar vor putea fi realeși pentru mandate de câte doi ani.
Desemnarea membrilor în Consiliul Director imediat următor se face la recomandarea Consiliului Director aflat în funcție, emisă prin decizie majoritară.
Adunarea Generală va putea refuza recomandarea pentru motive ce aduc atingere imaginii și bunei funcționări a Asociației.
Își poate depune candidatura în formă scrisă și/sau electronică orice membru al Asociației, cel mai târziu cu 10 zile înainte de data alegerilor și cu condiția de a prezenta un program succint privind proiectele pe care le va pune în aplicare în interesul Asociației.
Art. 40
Primul Consiliu Director va fi format din următoarele persoane:
- Președinte: Piroi Doru-Tiberiu;
- Vicepreședinte: Dragomir Nicolae;
- Secretar General: Răuță Ion-Nicu.
Prin hotărârea Adunării Generale poate fi ales și un al doilea Vicepreședinte al Asociației.
Art. 41
Consiliul Director se reunește ori de câte ori este nevoie, dar cel puțin o dată pe lună, la cererea Președintelui Asociației ori a unui număr de cel puțin 2/3 din membrii săi.
Ședințele Consiliului Director se pot desfășura inclusiv online, prin mijloace electronice de comunicare la distanță.
Consiliul Director este constituit valabil în prezența majorității simple a membrilor săi și ia decizii cu votul „pentru” a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți sau reprezentați. Votul poate fi dat și prin corespondență fizică sau electronică, dar numai în caz de imposibilitate fizică de participare la deliberări.
Desfășurarea lucrărilor ședințelor și rezultatul deliberărilor se consemnează în registrul de procese verbale.
Consiliul Director poate elabora un regulament propriu intern de funcționare.
Art. 42
Reprezentantul legal al Asociației este Președintele acesteia, care va putea da mandat de reprezentare unuia dintre Vicepreședinți sau Secretarului General al Asociației.
Art. 43
Consiliul Director are următoarele atribuții:
- asigură aducerea la îndeplinire a scopului și obiectivelor Asociației așa cum sunt prevăzute în prezentul statut și aplică strategia și politica Asociației așa cum sunt stabilite de Adunarea Generală;
- controlează și supraveghează operațiunile și cheltuielile curente ale Asociației;
- elaborează și aprobă Regulamentul intern de organizare și funcționare a Asociației;
- elaborează și supunere aprobării Adunării Generale Codul deontologic al Asociației;
- aprobă înființarea de Departamente, ca structuri stabile cu roluri și tematici definite, sau alte grupuri de lucru temporare, în conformitate cu scopul acesteia, subordonate Consiliului Director; numește directorii Departamentelor, aceștia având rolul de a administra în mod curent activitatea și proiectele din domeniul respectiv;
- propune Adunării Generale înființarea de filiale locale;
- propune Adunării Generale înființarea de sucursale în țară sau în străinătate;
- aprobă lansarea și derularea de proiecte, programe, evenimente etc., la propunerea Departamentelor, membrilor sau a Adunării Generale;
- convoacă și organizează Adunarea Generală, stabilind și ordinea de zi a acesteia;
- supune aprobării Adunării Generale raportul de activitate pe perioada anterioară, proiectul de buget pentru anul următor și execuția bugetară pentru anul financiar încheiat;
- propune Adunării Generale excluderea pentru culpă gravă a membrilor Asociației;
- numește, dacă necesitățile Asociației o vor impune, un aparat executiv aflat în subordinea sa, ale cărei atribuții vor fi stabilite prin hotărârea de numire;
- angajează personalul Asociației, conform prevederilor de dreptul muncii și aprobă organigrama și politica de personal ale Asociației;
- propune Adunării Generale atribuirea calității de membru de onoare;
- acceptă expres donațiile, legatele, sponsorizările și alte liberalități făcute Asociației.
Art. 44
Activitatea de gestiune a biroului, a logisticii, a resurselor materiale, a platformei de internet, a paginilor de socializare, activitatea de comunicare cu membri și cu publicul, activitatea de registru și publicitate, activitatea de colectare de fonduri necesare Asociației, relația cu fiscul, cu celelalte autorități publice și cu băncile, precum și activitatea de promovare a Asociației, vor fi în sarcina Secretarului General al Asociației.
Pentru un prim mandat de 4 ani, Secretarul General al Asociației este Răuță Ion-Nicu.
Numirea Secretarului General va fi decisă ulterior, de Consiliul Director.
Calitatea de Secretar General al Asociației este condiționată de calitatea de membru al Asociației.
Art. 45
Președintele Asociației conduce ședințele Consiliului Director și reprezintă Asociația în relațiile cu terții.
Operațiunile și actele de reprezentare ale Președintelui pot fi postate periodic (în funcție de volumul de activitate și de importanța actelor) pe pagina de internet a Asociației(dacă există).
În primii patru ani, Președintele Asociației este membrul fondator menționat explicit în această calitate în prezentul Statut.
După trecerea a cel puțin patru ani de la înființare, Președintele este ales pentru o perioadă de 4 ani de către Adunarea Generală și face parte de drept din Consiliul Director.
Mandatul Președintelui poate fi reînnoit pentru maxim două mandate, respectiv 8 ani cumulați.
Art. 46
Președintele poate fi revocat de Adunarea Generală, pentru motive bine întemeiate, cu votul majorității membrilor și cu aprobarea prealabilă a Consiliului Membrilor Fondatori.
Art. 47
În absența Președintelui sau în situații care fac necesară delegarea de atribuții, Vicepreședinții pot prelua parțial sau în întregime atribuțiile Președintelui, în baza unui mandat conferit de Președinte.
Acest mandat poate fi acordat și Secretarului General al Asociației.
Art. 48
Consiliul Director al Asociației va elabora și adopta un set de norme de procedură privind medierea și arbitrajul disputelor între membri.
Mediatorii și arbitri vor fi desemnați de părțile disputei, dintre membrii Asociației, la propunerea Consiliului Membrilor Fondatori.
Art. 49
Gestiunea Asociației se ține în conformitate cu legislația în vigoare.
Exercițiul financiar începe pe 01 ianuarie și se încheie pe 31 decembrie.
Pentru primul an de activitate, exercițiul financiar începe la data recunoașterii Asociației ca persoană juridică.
Asociația poate avea conturi în lei și în valută în condițiile legii.
Operațiunile financiare ale Asociației se vor putea face numai cu semnătura Președintelui sau a persoanei desemnată de acesta în mod expres.
Asociația poate acorda sprijin financiar altor persoane fizice sau juridice nonprofit din țară sau străinătate.
C. CENZORUL
Art. 50
Dacă numărul membrilor devine mai mare de 15, Adunarea Generală va numi un cenzor pentru o perioadă de doi ani, care poate fi o persoană chiar din afara Asociației.
Dacă numărul membrilor devine mai mare de 100, Adunarea Generală va numi pentru o perioadă de doi ani o comisie de cenzori, în număr impar, dintre care cel puți unul este contabil autorizat sau expert contabil.
Regulile generale de organizare și funcționare a comisiei de cenzori se aprobă de Adunarea Generală.
Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare.
În realizarea competenței sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:
- verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociației;
- întocmește rapoarte și le prezintă Adunării Generale;
- participă la ședințele Consiliului Director, fără drept de vot;
- avertizează, dacă este cazul, asupra riscurilor de încălcare a legii sau a Statutului, în special din perspectiva scopului și a obiectivelor Asociației, precum și asupra riscurilor de dificultate financiară a Asociației.
Adunarea Generală poate decide ca, în locul sau alături de comisia de cenzori, să numească și un auditor intern sau să contracteze un auditor extern, pentru scopurile prevăzute de legile și reglementările aplicabile profesiei de auditor.
D. CONSILIUL MEMBRILOR FONDATORI
Art. 51
Consiliul Membrilor Fondatori este alcătuit din totalitatea membrilor fondatori, prevăzuți în Statutul Asociației.
În caz de modificare a Statutului sau desființare a Asociației, la propunerea Consiliului Director, supunerea spre aprobare Adunării Generale se face doar cu avizul favorabil al Consiliului Membrilor Fondatori, cu cel puțin 2/3 din numărul total, de la data votului, al membrilor fondatori.
Consiliul Membrilor Fondatori are și celelalte atribuții și drepturi prevăzute în prezentul Statut, inclusiv avizul prealabil de revocare a Președintelui Asociației sau de dizolvare și lichidare a Asociației, precum și întocmirea listei de mediatori și arbitri în disputele dintre membri asociați.
Exercitarea celorlalte atribuții și drepturi prevăzute în prezentul Statut se face cu avizul favorabil a 2/3 din numărul de membrii fondatori prezenți.
Capitolul 6
Organizarea si conducerea filialelor
Art. 52
Adunarea Generală poate decide să înființeze filiale locale, județene sau regionale ale Asociației, cu condiția ca acestea să aibă cel puțin 5 membri cu domiciliul sau reședința durabilă în regiunea/județul/localitatea respectivă.
Dizolvarea filialelor se poate decide de către Adunarea Generală dacă numărul de membri nu este menținut, sau dacă membri și-au pierdut calitatea de membri.
Membrii filialei rămași vor fi rearondați în baza deciziei Consiliului Director către o altă filială regională sau județeană.
Art. 53
Organele de conducere ale filialei sunt: adunarea generală a filialei și consiliul de conducere.
Adunarea generală a filialei este formată din membrii fondatori ai acesteia care își au domiciliul sau reședința, după caz, în raza de competență a filialei.
Consiliul de conducere este compus din președinte, vicepreședinte, secretar.
Art. 54
Adunările generale ale filialelor se reunesc o dată pe an sau ori de câte ori se consideră necesar.
Art. 55
Adunarea generală a filialei se convoacă de:
- consiliul de conducere al filialei;
- 40% din numărul membrilor fondatori ai filialei.
Filialele vor convoca adunările generale cu minimum 7 zile înainte de data programată și vor informa Consiliul Director asupra ordinii de zi.
Art. 56
Adunarea generală a filialei este legal constituită în prezența majorității simple a membrilor acesteia, prezenți fizic, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorității simple a celor prezenți.
Dacă la prima convocare nu se întrunește numărul necesar de membri, adunarea generală a filialei se va desfășura peste 3 zile lucrătoare, la aceeași oră și în același loc stabilite pentru prima convocare.
Art. 57
Consiliul de conducere al filialei este format din 3 membri; unul dintre aceștia va fi ales președinte. Mandatul membrilor din consiliul de conducere este de 2 ani.
Poate fi ales președinte membrul filialei care are avizul prealabil al Consiliului Director al Asociației.
În cazul în care un membru titular nu își mai poate îndeplini atribuțiile înăuntrul mandatului de 2 ani se vor face alegeri pentru înlocuirea acestuia.
Consiliul de conducere al filialei se va întruni la solicitarea președintelui sau la cererea a cel puțin 2 membri ori de câte ori se consideră necesar.
Hotărârile consiliului în exercitarea atribuțiilor statutare se iau cu majoritatea celor prezenți. Convocatorul va fi transmis cu minimum 3 zile înainte de ședință sau, cu acordul tuturor membrilor consiliului, acesta se va putea transmite și într-un termen mai scurt.
Oricare dintre membrii consiliului va putea completa ordinea de zi în termen de cel mult 24 de ore de la transmitere.
Art. 58
Consiliul de conducere al filialei are următoarele atribuții:
- asigură desfășurarea activității filialei;
- convoacă și organizează adunarea generală a filialei;
- angajează personalul executiv al secretariatului filialei;
Capitolul 7
Dizolvarea și lichidarea Asociației
Art. 59
Asociația se dizolvă de drept ori prin hotărârea instanței de judecată în condițiile legii.
Dizolvarea și lichidarea Asociației se pot decide prin și hotărârea Adunării Generale, în conformitate cu dispozițiile legii, cu avizul favorabil al Consiliului Membrilor Fondatori.
În termen de 15 zile de la data ședinței de dizolvare, hotărârea Adunării Generale se depune la judecătoria în a cărei circumscripție își are sediul, pentru a fi înscrisă în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
În cazul lichidării, întregul patrimoniu, mobil și imobil, al Asociației va avea destinația prevăzută de hotărârea de lichidare a Adunării Generale, cu respectarea dispozițiilor legale cu privire la asociații și fundații.
Capitolul 8
Dispoziții finale
Art. 60
Prezentul statut este valabil pe toată durata existenței Asociației, modificarea sau completarea sa urmând a se face numai de către Adunarea Generală, la propunerea Consiliului Director și cu avizul Consiliului Membrilor Fondatori, conform procedurilor prevăzute de lege.
Art. 61
Prevederile prezentului statut se vor interpreta numai în sensul în care asigură realizarea scopului și obiectivelor Asociației și se completează cu normele legale imperative cuprinse în legislația în vigoare.
Art. 62
Conform art. 6 alin. (2) lit. h) din O.G. nr. 26/2000, persoana împuternicită să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice a Asociației este Piroi Doru-Tiberiu, având datele de identificare menționate în preambulul prezentului Statut
Persoana menționată la alin. (1) poate să întocmească, să semneze, să depună, să susțină toate actele și să întreprindă toate acțiunile și demersurile necesare constituirii Asociației și desfășurării procedurii de dobândire a personalității juridice, astfel cum vor fi menționate cu titlu exemplificativ în cele ce urmează, însă fără a fi limitate la acestea:
- să efectueze demersuri la Ministerul Justiției în vederea obținerii dovezii disponibilității denumirii Asociației;
- să deschidă contul de capital social al Asociației în vederea realizării aporturilor în numerar și obținerii dovezii în acest sens;
- să formuleze orice cereri în fața instituțiilor publice competente și să obțină orice documente necesare constituirii Asociației;
- să obțină hotărârea judecătorească și certificatul privind înregistrarea în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.
Prezentul Statut s-a redactat în 5 (cinci) exemplare originale, toate având aceeași valoare juridică.
Luând cunoștință de prevederile prezentului Statut
și constatând că acesta reprezintă expresia voinței noastre neviciate,
îl aprobăm în totalitatea sa
și îl semnăm
astăzi,
în Giurgiu.
-///-
Distribuie pagina